ZERoh! – Julebrusvalget

  • Merkevare

Hver jul koker det i diskusjonen om «Hvilken julebrus er den beste?». 

Da ZERoh! skulle lansere sin sukkerfrie julesaft med smak av rød og brun julebrus, valgte vi å bruke dette engasjementet til vår fordel. Gjennom konseptet «julebrusvalget» kunne forbrukerne stemme frem den norske favorittsmaken av julebrus. 

For å nå målet om å selge 100.000 flasker i lavsesong for saft, måtte vi posisjonere ZERoh! som en ekspert på smak av jul innen saftkategorien. Både for sikre innpass i kjedenes butikker, men også øke prøving av julebrussaft fra ZERoh!. Kampanjen inneholdt en offensiv PR-plan som fikk frem den herlige smaken av julebrus i Norges største aviser. Deretter satte vi i gang «julebrusvalget» hvor «Rød vs. Brun» ble hovedbudskapet. 

Gjennom engasjerende poster på sosiale medier kunne forbrukerne hjelpe rød eller brun julebrus å vinne, ved å stemme på sin favoritt. De initielle valgresultatene ble brukt til å skreddersy nye annonser på Facebook, knyttet til hvor seeren befant seg. Vi fikk også enormt engasjement gjennom konkurranse på ZERoh! sin Facebook-side, hvor forbrukerne kunne vinne julegensere med sin favorittsmak som tema. I butikk gjorde vi innsalg til kjeder og butikker hvor produktene fikk ekstra god synlighet i ferdigpakkede displaypaller på gulv. 

Gjennom en kampanjeperiode på syv uker fikk 74% av forbrukerne kjennskap til lanseringen. Kombinert med engasjerende konkurranser, strategisk plasserte displaypaller i butikk og en stor medieomtale resulterte kampanjen i et salgsresultat på 357.000 flasker (+257% av måloppnåelse). I tillegg fikk ZERoh! Julebrus listing i alle tre kjedene med innsalg til 1549 butikker (+93% måloppnåelse) og en verdiandel på 21%. 

Kontaktperson

Fredrik Campbell Strømme